Англійське слово «стартап» поволі стає звичним та зрозумілим у нашій країні. Воно означає сміливу та відчайдушну спробу створення власного бізнесу. Це слово набуло популярності, зокрема й через те, що багато молодих та підприємливих українців розпочинають власну справу, фактично з нуля, досягаючи значних успіхів та займаючи певну нішу на ринку України. Про те, наскільки важко розпочинати свою справу, по те, чи усі молоді люди мріють залишити Україну та про те, чи можна досягти успіху в сучасній Україні, FD говорить із керівниками й засновниками студії виробництва відео «Mango Production» Романом Вашкевичем та Андрієм Антіпенком.
Розкажіть, будь ласка, як зародився Ваш проект і що саме надихнуло Вас на його створення?
Роман Вашкевич: тривалий час я працював в одній з провідних Українських компаній, яка займається маркетингом, тому досить добре вивчив ринок рекламних послуг і одержав знання, як правильно створити власний проект та вивести його на належний рівень. Моїм другим родом діяльності, що спочатку більше сприймав як хобі, яке приносило мені хороший заробіток, було створення рекламного відео, цим я займався задовго до того, як почав працювати у сфері маркетингу. Все ж хобі переросло в основне заняття і жага творити повністю поглинула мене, тому я вирішив започаткувати власний проект. Коли планував власну справу, мені вже були відомі підводні камені ведення бізнесу в Україні та за її межами. Тому, простіше кажучи, я вирішив спробувати власні сили у тій галузі, у якій мав досить великі знання.
Андрій Антіпенко: Я актор. У мене за плечима немалий досвiд зйомок. Зокрема, у таких вiдомих брендів — Bonjour, Calvin Klein, Voronin, Bosch, Snickers, Lenovo, YSL тощо. Це цікавий та дуже корисний досвід. Знаєте, багато акторів театру та кіно йдуть у режисуру через те, що їм це дуже близько! До того ж, не кожен режисер може як слід розтлумачити, чого саме він хоче від актора, і що саме актор має зробити на знімальному майданчику чи сцені. Коли ми створювали наш продакшн, ми вже знали не лише ринок рекламних послуг України. Ми знали й те, як робиться реклама, що називається, зсередини.
Роман Вашкевич: Нас об’єднала спільна мета — допомогти розвитку сучасного бізнесу в Україні і вивести його на високий рівень, саме це надихнуло нас на створення власного проекту.
Чим займається ваш продакшн ? Хто Ваші основні клієнти?
Роман Вашкевич: Головне, чим ми займаємось, — це створення креативного відео?— рекламних відеороликів для телебачення та Інтернет ресурсів. Також ми робимо іміджеві ролики та фільми, які розповідають про певну компанію, послугу, або ж продукт, який потребує впізнаваності серед своєї цільової аудиторії. Це відносно новий різновид бізнесу в Україні. Не можу сказати, що цю нішу ніким, окрім нас, не зайнято, але ми вже здобули репутацію надійних партнерів. А це не мало.
Андрій Антіпенко: Щодо замовників, то відповідно договорів, які були підписані, ми не можемо розголошувати назви компаній, з якими працюємо. Але у нашому портфоліо вже є роботи з провідними компаніями України та СНД, з якими ми співпрацювали. Найчастіше до нас звертаються забудовники, представники виробників брендового одягу та продуктів повсякденного вжитку, авто-дистриб’ютори, розробники програмного забезпечення, фінансові установи та ін.
Як послуги з виробництва відео впливають на розвиток бізнесу в Україні та за її межами?
Роман Вашкевич: уже давно відео стало трендом та найбільш ефективним маркетинговим ресурсом просування будь-якого бізнесу як в Україні, так і за її межами тим паче.
Текстова або банерна реклама… давайте визнаємо — це нудно! І в 2018 році вона вже не викликає цікавості у вибагливих клієнтів, тому вона стає все менш і менш ефективною.
У свою чергу, правильно створене відео може надовго затриматися у пам’яті глядача. Воно може транслюватися на телебаченні, якщо відео буде подобатися глядачу в інтернеті, люди будуть ділитися ним, а наші замовники внаслідок цього отримуватимуть безкоштовних клієнтів, що зможе у рази підвищити продажі та впізнаваність бренду. Нам приємно, що сучасні бізнесмени розуміють це і вкладають кошти саме у відео рекламу.
Андрій Антіпенко: Перед початком написання сценарію рекламного відео, ми детально аналізуємо ринок і цільову аудиторію нашого клієнта, після чого створюємо сценарій, який на підсвідомому рівні буде викликати у цільової аудиторії цікавість до товару чи послуги, яку ми рекламуємо. Тому наше рекламне відео й має такий ефект і допомагає розвитку бізнесу!
Наскільки важко було просувати Ваш проект? У чому була головна складність?
Роман Вашкевич: Якщо чесно, то особливо складно й не було. Я вже згадував про це на початку. Ми займалися тим, що добре знали та вміли робити. У нас уже були певні знайомства та певний рівень зв’язків у рекламному бізнесі. Це головне для того, щоб мати добрий старт. Решта — залежить від навичок та професійності, а також від уміння відповідати за свої слова та власні вчинки.
Андрій Антіпенко: Ми не були новачками на ринку рекламних послуг. Ми знали, чого хочуть від нас, і ми знали чого, у свою чергу, хочемо ми від наших партнерів. Якщо ж говорити про складнощі, то вони мали суто технічний характер. Скажімо, якщо людина знялася у рекламі певного продукту і якщо у контракті зазначено, впродовж якого часового проміжку ця реклама буде демонструватися на телебаченні або в Інтернеті, то впродовж саме цього часу людині вже не можна зніматися у рекламі подібного характеру. Втім, такі складнощі не є критичними, хоча акторів, які вміють добре грати, у рекламі не так уже й багато. Принаймні, поки що.
Чи починали Ви свій проект, власне, що називається з нуля? Маємо на увазі фінансову складову.
Роман Вашкевич: Звісно ж, стартового капіталу у строгому значенні цього слова в нас не було. Втім, у нас було дещо інше. Ми мали людей, які знали нас з професійного боку та знали, як ми вміємо працювати. Розумію, що це прозвучить дещо зухвало, але інколи подібний стартовий капітал важить більше, аніж той, який складається власне з грошей.
Андрій Антіпенко: Безперечно, до західних стандартів нам ще далеко, але вже й у нашому рекламному бізнесі не останню роль починає відігравати довіра. Ми пишаємося тим, що наші клієнти довіряють нам і звертаються не одноразово. Якщо говорити про «Стартап», то він, передбачає пошук інвестора. Нам це вдалося.
Що б Ви порадили тим людям, які скаржаться, що в Україні неможливо започаткувати власну справу?
Роман Вашкевич: Багато молоді залишає Україну в пошуках грошей та самореалізації. Мовляв, тут і грошей катма, і для реалізації немає жодного простору. Хоча гроші, які заробляють за кордоном, у перерахунку на гривні можна заробити і в Києві. У провінції ситуація складніша, але й там є своє власне «вікно можливостей». Невелике, але є. Я сам родом з Рівненщини, тому, повірте, знаю про що кажу.
Андрій Антіпенко: Окрім того, про що згадав Роман, хотів би додати ще одне. Молоді люди часто побоюються займатися власною справою через те, що дослухаються, вибачте за пафос, не до власного серця, а до порад інших людей. Звісно ж, ці люди можуть хотіти лише добра, але ж варто розуміти, що це ваше життя та ваша доля і лише вам її вирішувати.