Емма Турос — Виконавчий директор Канадсько-Української Торгової Палати по Україні, Координатор проекту CUTIS (Канадсько-Українського Проекту Підтримки Торгівлі та Інвестицій).
Історія Канадсько-Української Торгової Палати розпочалась 1992 року, коли група канадських бізнесменів українського походження вирішила допомогти Україні реформувати економіку. Сьогодні Палата нараховує понад 250 членів в обох країнах і по праву стала центром двосторонніх економічних взаємин між Україною та Канадою.
Сьогодні разом з Посольством Канади в Україні та України в Канаді, проектами технічної допомоги, українськими партнерами та всіма, хто працює з Канадою, ми святкуємо річницю дії угоди про Вільну Торгівлю між нашими двома країнами (вступила в дію 1 серпня 2017 року).
ЗВТ між двома країнами — не лише можливість, а й виклик для українських підприємств. Надто різними шляхами розвивалися наші країни, хоч і мають дуже багато спільного.
Проект CUTIS, який співвиконують Конференційна рада Канади (Conference Board of Canada) та Канадсько-Українська Торгова Палата, покликаний допомогти в імплементації Угоди та опрацювати експорт з України до Канади на обраних 5 пріоритетних напрямках (одяг, взуття, ласощі, меблі та IT послуги). При виборі компаній враховується мета проекту — допомога МСП, особливо підприємствам, керованим жінками.
Із вступом в дію ЗВТ поступово зростає товарообіг між країнами, але це далеко не той обсяг торгівлі, який ми б хотіли бачити.
За перші 4 місяці цього року експорт з України до Канади (за статистичними даними Канади) зріс на 29.8 % порівняно з аналогічним періодом минулого року. Варто зазначити, що у 2017 році ми лише повернулися до «довоєнного показника» 2013 року. Пік експорту з України до Канади припадав на 2005 рік (понад 296 мільйонів доларів США) та на 2008 рік (приблизно 197 з половиною мільйонів доларів США).
Найбільше експортується металургічної продукції, продукції машинобудування, деревини, техніки. Асортимент поступово розширюється, і цьому сприяє наша Палата, проекти технічної допомоги, робота наших колег з Уряду та нашого бізнесу, який звертає все більше уваги на ринок Канади.
Ми допомагаємо нашим підприємствам збільшити експорт. Підприємства відбирають за певними критеріями, що включають сертифікацію, досвід експорту, якість продукції та попит на неї, готовність компанії працювати на Західних ринках тощо. Відібрані компанії проходять навчання та консультуються з експертами з Канади, а потім представляють свою продукцію потенційним партнерам. Щодо навчання, то в рамках проекту CUTIS вже до кінця року будуть підготовлені консультанти, які будуть працювати в більшості регіонів України і надавати консультації з ведення бізнесу з Канадою. Пілотні навчальні курси для широкого загалу будуть проведені коштом проекту наприкінці 2018 — початку 2019 року. Виданий посібник I CAN EXPORT, який розміщений на сайті проекту CUTIS, є по суті дорожньою картою для тих, хто збирається працювати на ринку Канади. Готуються додатки до нього з вище-зазначених п’яти пріоритетних галузей.
Канада — держава космополітична та один з визнаних світових лідерів та авторитетів з питань рівності: національної, гендерної, різної сексуальної орієнтації тощо. Тому в кожному проекті, включаючи проекти технічної допомоги, є гендерна складова. Це означає, що обираючи галузь чи підприємство, яким буде надаватися підтримка, звертається увага, чи є серед керівників чи власників жінки, скільки жінок працює тощо. Мета полягає в забезпеченні рівного доступу до ресурсів. Наприклад, серед підприємств, відібраних проектом CUTIS, майже третина має жінок-власників або жінок-керівників. Нещодавно Канада анонсувала виділення 30 мільйонів доларів на підтримку розвитку жіночого підприємництва в Україні.
Це будуть проекти технічної допомоги.
Є також багато питань з імплементації Угоди про ЗВТ, що стоять поза тарифами. Сертифікація продукції, дотримання прав інтелектуальної власності, позатарифні бар’єри. Тут співпраця іде між різними державними установами, які відповідають за регуляторну політику, питання стандартизації, контролю безпеки продукції. Також не останнім є питання захисту довкілля, екології. Якщо Україна хоче позиціонувати себе як виробник органічної та безпечної продукції, то має проходити перевірку та отримувати виключно ті сертифікати, які визнаються в Канаді.